Gorgonzolafilè med valnötter, 2 pers

Nytt år och nya tag, inte sant?

Nu är det återigen dags att börja äta strikt GI, eftersom jag fortfarande har en hel del kg att gå ner i vikt. Målet är minus 20 kg till nåt... pust! Lång väg men lika bra att börja nu medsamma och bara blicka framåt.

Jag har ju kört GI i ett år redan och gått ner 16,9 kg. Kanobra? Javisst! Men, nu under jul och nyår har jag (typiskt nog) unnat mig lite för mycket av det goda och gått upp ett par kilon igen. Suck! Varför är det så lätt att gå upp kilon, när det är 3 gånger så svårt att gå ner dom igen? om inte svårare.....?

Men hur som helst, nu är det nya tag som gäller!


På nyårsafton hade Fredriks mamma med sig ett ursmaskigt GI recept som jag bara var tvungen att testa idag, sagt och gjort - här är resultatet!



Stek 2 kycklingfileer (a ca 150gram) i rikligt med rapsolja på hög värme i några minuter, tills de blivit gyllenbruna.



Ta upp fileerna och bryn sedan en hel purjolök tills den mjuknat och fått lite färg. Tillsätt en liten burk creme fraiche, 1/2 dl grädde och smula i en hönsbuljong.



Finfördela osten i röran och låt den smälta ordentligt, innan du slutligen lägger i fileerna. Låt alltsammans puttra ihop i ca 10 minuter med lock.




Servera med sallad, tomat och hackade valnötter!
- jag hade, som ni ser, lite smörstekt färsk sparris också. (dessutom stekte jag även tomaterna lite lätt)





Det kanske inte ser så gott ut på bilden, men det var det! Ett nytt favoritrecept som absolut kommer lagas fler gånger. Superlätt o smaskigt till max!


Eftersom Fredrik o ungarna åt potatismos och isterband till middag har jag en matlåda till jobbet imorgon. Yey!
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Agnieszka- mamma till 2

ohh guud så gott det där såg ut... ska helt klart ta och laga det någon dag.. kanske redan imorrn!



kram kram

2010-01-03 | 20:16:13
http://agnieszka.blogg.se/
Carina

Det där låt verkligen gott. Ska nog prova det nån gång. Lycka till i kampen mot kilona!

2010-01-03 | 20:56:10
http://justmintoo.blogg.se/
Carolina

Det låter riktigt smaskigt, måste absolut provas här hemma! kram

2010-01-03 | 21:00:49
http://carolina1979.se
maria

det ser riktigt gott ut .

mina ungar skulle oxå få isterband om det lagades.

förstår att det bara räckte till dig ..hi,hi.

2010-01-04 | 07:05:56
http://kunkstyle-maria.blogspot.se
ida

ett av mina favvorecept som vi gör ofta. det e ju såååå gott! hoppas det går bra på jobbet idag! kram

Marre

Här är en till som kämpar med vikten efter 2 täta graviditeter med alltför stor viktökning båda gångerna och dålig viktnedgång däremellan...Jag har inte gått ner lika mycket som superduktiga du men 11 kg har rykt i alla fall... eller HADE får jag tyvärr säga... under jul och nyår har jag gått upp 2 kg igen... SUCK! Säger som du...att det skall vara så svårt att gå ner i vikt men så lätt att gå upp... NYA TAG NU! Och TACK Lina... du har verkligen inspirerat mig att ta tag i mitt viktproblem! Är jätteglad att jag får läsa din fina och inspirerande blogg!

2010-01-04 | 09:36:46
Carina

Provade receptet idag fast jag bytte ut lite eftersom jag inte hade alla ingredienser hemma. Emn det var väldigt gott. Tack för att du delar med dig.

2010-01-11 | 21:26:39
http://justmintoo.blogg.se/