I morgon testar jag FLOATING :D

Jajamensan, det var så sant som det var skrivet.

I morgon gäller det - Jag ska testa Floating!




Floating är att flyta viktlöst i en ljud och ljusisolerad saltvattentank. Hjärnan får vila och varje enskild muskel och organ i kroppen kommer till en djupavslappning.

Floating är benämningen när man ligger och flyter i en flyttank i hudvarmt vatten och 30% Epsom-salt, magnesium-sulfat.

Man upplever en känsla av tyngdlöshet då huden, vattnet och luften har samma temperatur 34,8° C.

Vitsen med att flyta är att man får avkoppling, avstressning och smärtlindring men man kan dessutom erhålla många andra positiva effekter som lindring eller bot för alla former av muskelvärker som whiplash, reumatism, fibromyalgi mm. Andra områden är handikappade med spasmer, superinlärning och mental träning för idrottsmän. Det är bara några bra exempel på anledningar att flyta men man behöver givetvis inte ha problem, det räcker med att man vill få en timmes djupavslappning.

Salthalten är t.o.m. högre än i Döda Havet, du flyter som en kork så det är bara att koppla av och drömma sig bort till en härlig semester bland sol, värme, palmer och massor av skönt vatten.


När du har flutit så har du också upplevt den kortaste timmen i ditt liv p.g.a. att de flesta somnar inom 10 minuter och vaknar först när timmen går mot sin ända.

Det finns rykten om att en floatingtimme motsvarar sex timmars sömn. Ja skönt är det definitivt men det finns ingen forskning som bekräftar detta rykte. Detta understryks med bestämdhet från forskarna vid Karlstads Universitet.


Drunkna? Nej, nej! Hjärnan är skapt så att du inte kan vända huvudet utan ligger lika säkert på rygg i flyttanken som i sängen


- Du behöver inte ens tro på floating, det fungerar ändå.




Upp till bevis, säger jag :)


Det ska minsann bli otroligt spännande! Klockan 10.00 kör jag till Arena Rosenholm och lägger mig i tanken. Det är ett företag som heter CHPS som har det och vill ni läsa mer, kan ni göra det på deras hemsida HÄR


Det finns tydligen en tank som en "takbox" och en större, mer likt en "dusch" ? Som jag känner nu så väljer jag tanken.. :)



Så, önska mig nu lycka till!
 

* nån som har testat?? Vill veta allt om hur ni tyckte det var isf! :D
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Madde

Oj det låter kul, men dock lite läskigt.

Blir kul att höra vad du skriver om det sen

Madde

2009-04-02 | 19:43:06
http://mammamaddesblogg.blogspot.com
Agnieszka

ohh det kanske man ska göra, har ju faktiskt sånt i vår stad med.... men jag vet inte om jag skulle få lite klaustrofobi.....eller hur det stavas....



kramar

2009-04-02 | 19:59:11
http://agnieszka.blogg.se/
Elin

Lät riktigt härligt det där!

D måste skiva om det sen om hur det var! :)

2009-04-02 | 20:40:35
http://edvinsmamma.blogg.se/
maria

va spännande, det måste du berätta hur det var :)

2009-04-02 | 21:12:41
http://www.zigmagirl.blogg.se.
Fia

Åh va mysigt! Jag måste verkligen oxå testa det snart. Hört flera som sagt att det är såå skönt!!



Nej jag har inte fått dina kommentarer? Vad märkligt. Har ju funkat så bra nu ett tag med kommentarerna, attans att det ska börja strula igen...



Lycka till imorn! Den lilla tanken ser otäck ut, men den är säkert skönare :).

2009-04-02 | 21:48:21
http://fiansess.blogg.se/
Tessan

usch dte lär ja aldrig testa, skulle få panik där inne. men lycka till =D

2009-04-02 | 22:00:51
http://ericasmamma.blogg.se/
k

det är helt underbart! en helt egen annorlunda upplevelse - verkligen värt att prova =)

lycka till!

2009-04-03 | 12:10:17
Anonym

det är jätteskönt

2009-04-03 | 12:46:05
Ida

Låter både läskigt och spännande. Det är säkert en häftig upplevelse, att känna sig tyngdlös. Kanske något man borde prova :P

2009-04-03 | 15:35:55
http://lifeisfordummies.blogg.se/