Min Ninni-förlossning

Åh vad skoj att få höra hur det var för er, på era förlossningar! Några av er har undrat hur min "Ninni-förlossning" var, så har nu på morgonen rotat fram mina papper från förlossningen, och tänkte dra det lite snabbt i detta inlägg.


Själv minns jag inte mycket av förlossningen, tyvär. Fredrik har ju berättat en massa, sen har jag ju mina papper där allt står, men önskar ändå man hade kunnat komma ihåg den själv...


Natten till Lördagen den 6 Januari 2oo7 fick jag mina allra första "riktiga" värkar... inga regelbundna men tillräckligt starka för att rubba nattsömnen. Morgonen därpå ringde jag förlossningen och då hade jag "för långt" mellan varje värk och det var bara att vänta.. 

Värkarna avtog under dagen för att sedan återkomma nästa natt. Natten till söndagen alltså. Pratade med förlossningen och vi kom överrens om att jag skulle komma in och se om och hur mycket jag öppnat mig. 

När vi kom in till förlossningen på söndagen satte de CTG och undersökte mig. Jag var endast öppen 2 cm och fick välja om jag ville bli inskriven, eller åka hem igen. Jag valde det sistnämnda... 

Så, åkte hem igen och väntade... och väntade.. och väntade... Dagarna gick ann, då avtog värkarna för att komma mindre ofta, medan nätterna var det värsta jag varit med om. Hade ont och att sova var det inte mycket snack om..


I alla fall. Vi åkte in till BBtisdagkvällen (den 9:e januari) kl 20.20 och vi fick ett eget rum. Ett förlossningsrum direkt. Då vad jag öppen 3 cm och hinnorna var fortfarande hela (vattnet hade inte gått) 


Jag blir erbjuden att bada, vilket var UNDERBART. Ligger i badet mellan 21.05-23.45 och har värkar med 5-6 min intervall.

Får sömntabletter kl 03.25 för att kunna få sova lite, eftersom jag inte fått sova på flera nätter och är helt utmattad. Redan. Slumrar till i en gungstol som fanns på rummet fram till 05.05 - inte många timmars sömn här inte!


06.15 har jag värkar med 3-7 min intervall och sitter fortfarande i gungstolen.. Minns att jag verkligen inte kunde ligga ner.. och att gungstolen var det enda "bekväma".. 


NY DAG -  onsdag den 10 Januari

07.15 Öppen 3 cm och fortfarande hela hinnor. Hinnsvepning görs. (inget minne av..)

10.10- 11.30 Ligger jag i badet.

13.30 Oregelbundna sammandragningar, var 5:e min. Öppen 4 cm - wohoo, hela 1 cm till! :)

14.00 Kopplar de TENS framtill och får akupunktur.

14.50 Känner inte ens av TENS:en och den kopplas bort. Likaså akupunkturen. Börjar andas lustgas.

16.00 Öppen 6 cm - Jippie ;)

17.00 Äter lite glass :D (haha, så står det i papperna..)

18.00 Fortfarande öppen 6 cm, har bett om att få ryggbedövning. Förbereds inför det.

19.20 Får EDA - Åh, minns denna uuuunderbara känslan då allt det onda "bara försvann"

21.15 Fortfarande helt smärtfri. Är uppe och går i gåbord.. Öppen 6-7 cm

21.30 Dropp med värkförstärkande kopplas (vilket var hemskt! värk, på värk, på värk...)

23.30 "Lina har ont och värkarna kommer tätt". Krystkänsla. Öppen 8 cm. Börjar med lustgas igen, som ej hjälper längre. De sänker droppet från 18 - 12 ml/h

23.50 Förlossningen kontaktar narkos som ord. Bolusdos 6 ml samt höjning av EDA-pumpen till 6 ml/h.


NY DAG, igen - Torsdag den 11 Januari

01.05 Blir ombedd att EJ krysta! (och hur lätt är det då??)

01.40 EDA -spruta nr 2 sätts. S-droppet sänks ytterligare, nu 6 ml /h 

02.20 Går med gåbord igen

03.30 S-droppet höjs till 18 ml /h. Jag ligger ner och krystar..

04.05 S-droppet höjs till 60 ml / h. Börjar krysta aktivt.

04.10 CTG visar djuparedecelerationer samt takykardi, jour doktorn kontaktas och han kontrollerar CTG. De avvaktar i nuläget, förlossning inom 20 min önskvärt. BM pressar på uterus. Doktorn stannar kvar på avdelningen. 

04.31 PARTUS i traditionell ställning. Flicka som sitter med huvudet under en värk är trött och tagen vid födseln. Får apgar. ÄNTLIGEN!! 

Vägde: 4535 g och var 54 cm


Världens finaste lilla Ninninus var född!



Så, en väldigt jobbig förlossning som jag nu hoppas jag slipper gå igenom ytterligare en gång. Det bara måste gå lättare med denna bäsebusen!

Visseligen är det ju bara SÅ värt det, men fy. Avis på alla som får ut sina bäsar på en timmer eller tre.. :D


Sa en massa saker som "vet du? Hade jag inte varit här nu, hade jag varit i Big Brother huset" (SÅ knaz för Big Brother gick inte ens då!) och så sa jag till Doktorn som satte EDA:n "vad du än gör, skaffa inte barn!" ... Faast, han hade visst redan 3 stycken... hihi

Ändlös kärlek ♥

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


SagoElin

Sådärja.. Nu gråter jag som en tok igen! Haha. Är jag månne fortfarande lite hormonell?

Yl, vad vackert!! Söta lilla ninninusent! :)

attackgospaus på sannisen för att berätta hur glad jag är att hon kommit till mig ^^



Har en förlossningsberättelse i min blogg med.. Det gick fort men var ganska läskigt det med.. Men tack o lov minns jag inte jättemycket jag heller.. Skall leta länk!



http://publishme.se/7566/entries/article/13713339/



Bamsekramar till Er!!

2008-10-04 | 09:44:41
http://sagoelin.blogg.se/
Suss

Vilken liiiten och söt! Men usch vilken lång förlossning. Vet du om det stämde på dig att din första förlossning var lik din mammas första? Min mamma gick nämligen över 2 veckor med mig och blev igångsatt sen till en 24 timmar lång förlossning. :-S Skitkul om det är det jag har att se fram emot.



Svar: Min bebbe ska titta ut 19 december är det tänkt. :-)

2008-10-04 | 10:07:05
http://kevlarjeans.blogspot.com
Evelina

4,5 kg! En stor tjej! Men ack så söt! Vilken jobbig förlossning din stackare! Min syrras gick väldigt fort, Fabian kom ju 3 veckor för tidigt, så hon hade ju inte fått nån "förlossningsträning", men 3gick proppen, 9 gick vattnet, 10 var vi på bb halv 2 kom han=) Ha en trevlig Kanelbulledag du med!

Kram!

2008-10-04 | 10:37:35
http://evelinalinnea.blogg.se/
Helené

Gud va kul o läsa :) Kom Ninni på BF dagen eller?



Dock fick jag dåligt samvete för att jag inte skrivit min än ;) haha! Så, Jag sa precis till R att jag måste skriva den snart, medans jag kommer ihåg! :D



Ha en underbar dag!

2008-10-04 | 10:55:08
http://missh.bloggagratis.se
Jonna

Uscha vilken mardrömsförlossning! Håller verkligen alla tummar och tår för att du ska slippa en sån förlossning denna gången, men det brukar ju oftast gå snabbare med tvåan vad man hört iaf.. Så vi får hoppas det blir så i ditt fall.



Theo fyller år den 6/11. Jag höll på o trilla av stolen igår när jag insåg att om ca en månad är han TVÅ ÅR! Helt galet!

2008-10-04 | 11:22:57
http://jonnaa.blogg.se/
Ceestar

ÅÅÅ vilken härligt berättelse. Jag hade också haft en jobbig förlossning med min dotter. 36 timmar tog det. Och när jag födde min son gick det fortare för han var andra barnet. Fem timmar tog det. =) Det ska gå bra för dig ska du se! Kram!

2008-10-04 | 11:31:53
http://ceestar.blogg.se/
Anette

Hejsan

Min första förlossning tog 36 timmar med värkar med 5 minuters mellanrum. Var helt slut när vi fick hjälp med sugklocka. Men fick dunderenergi när man fick lilla gossen i famnen. Andra förlossningen startade 21.25 när vi satt och tittade på TV och dottern kom ut 23.06. Tala om kort tid. Så här i efterhand är jag glad att det blev långt med första pga andra förlossningen blev mera kaotisk. Men då hade man varit med o det förut och förstod allt. Måste säga igen du har en jättebra blogg!

Kram Anette (Johannishus)

2008-10-04 | 12:42:51
Fia

Spännande läsning ang din förlossning. Även om jag själv inte fått barn själv. Men det va intressant att följa händelseförloppet:)



Fina bilder på lilla nyfödda Ninni:)

2008-10-04 | 14:04:44
http://dagarmedfia.blogg.se/
Ankizz med Jonathan

Utmanat dig i min blogg :)

Kram

2008-10-04 | 14:46:52
http://ankizz.spaces.live.com/
Ebba's mamma (Angelica)

Tänk att dom varit så små, helt otroligt...

2008-10-04 | 22:41:51
http://mideco.blogg.se/
Fia



Jag älskar att läsa förlossningsberättelser haha. Åh jag är redan sugen på en till. Helt sjukt :).



2008-10-04 | 23:22:46
http://fiansess.blogg.se/
Rebecka

tänker tillbaka på när jag låg på BB när jag ser dehär bilderna, så söta :)

2008-10-06 | 08:45:36
http://www.minmoa.se