Ljuvlig, hemmagjord musli - ett myssli som vi säger här hemma :)



Förstår att några av er vill ha recept, men här är det lite klurigt. Jag har tagit i lite det jag känner för! Men här kommer ett "bas recept" i alla fall. Gi-vänligt, såklart!


Recept;

200g havregryn  (ca 7 dl)
200g rågflingor (ca 3 dl)
1/2 dl Kokos
100g grovt hackade katrinplommon - hade inte jag, gillar inte det!
100g grovt hackade aprikoser(torkade) - gillar inte aprikoser heller..
100g grovt hackade nötter (hassel-, valnötter & sötmandel)
1 skårad vaniljstång
1 -1½ msk malen kanel
1 -1½ msk malen kardemumma
3 msk psylliumfrön (loppfrön)
4 msk rapsolja
4 msk vatten
lite honung


Blanda allt och bred ut blandningen i en långpanna.
Droppa olja och vatten över och blanda om. Ringla över lite honung.
Rosta i 225 grader i 15 min. Müslin är klar när den är gyllene och doftar gott.


Låt svalna och tillsätt sedan psylliumfrön, aprikoser, plommon och vaniljstång.
(jag la i några russin istället för aprikoser & plommon!) Blanda ihop och skaka om.

Förvara i lufttät burk.
Låt gärna müslin stå ett tag så den hinner ta åt sig smak av vaniljstången.


Kan låta som många ingredienser? Gör ni brödet nedan är det nästan samma innehåll, kanonbra! Dessutom får du ju hur mycket musli som helst! :)
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Fia

Tack Lina för de underbara recepten! Tur du har en ege kategori för goda GI-recpet för ju emr jag funderar, desto mer säker blir jag på att det är GI jag vill börja med under min resa sedan.



Måste bara fråga. 1 år sedan du började... ammade du Neo då? Man "ska" ju inte banta under amning, och jag är så grymt sugen på att komma igång efter nyår eller när bebis är ute iaf att jag inte vet om jag vill vänta tills amningen är över (om jag nu ska amma). Men enligt GI äter man ju vettigt bara man undviker allt "dumt" så då är det okej? Eller har jag fel nu?



Kramar

2009-11-02 | 16:26:32
http://fiansess.blogg.se/
Johanna

Jag vet att du kommer lyckas! :)

Jodå allt är fint med er med hoppas jag!

Kram

2009-11-02 | 16:27:16
http://joelsmamma.blogg.se/
Katarina & Neo

ser mummsigt ut!

2009-11-02 | 16:46:24
http://www.wiggo.org
VIKTORIA TOMIC.SE

Nu blir jag lite förvirrad, man får väl inte äta kolhydrater under GI? Havregrynsgröt och sånt ska man ju tydligen inte äta?

2010-11-06 | 15:24:17
http://viktoriatomic.se