Lite enformigt, men här kommer lunchen - och ett recept, mest för min egen skull!

Men jaja, här kommer i alla fall dagens lunch;

 

Räkor, salladsblad och en röra på avokado, creme fraiche, vitlök och kryddor. Mumma.



På tal om mat och sådär, så bara ÄLSKAR jag Ratatouille! Min mamma gör en kanongod och IKEA, hade alltid det till sin kycklingfile innan (var till min besvikelse nåt annat gojs till, sist jag var där..) Det var kanon att skippa pommesen och bara äta ratatouille och kycklingfile! :p 


Men, nu ska jag i alla fall testa göra mig en egen laddning av favvosen. Kanongott till allt, om ni frågar mig :)


Det finns ju massor av varianter, men av att ha "läst igenom" en massa är detta min favorit!

För 4 portioner:

300 g aubergine
300 g zucchini
1 röd paprika
1 grön paprika
1 gul paprika
2 stora gula lökar
3-4 vitlöksklyftor
olivolja
400g krossade tomater eller, ännu hellre; färska tomater
1 tsk timjan
1 tsk salt
2 krm svartpeppar
1 lagerblad
2 msk finhackad basilika


Ansa och skär grönsakerna i sockerbitstora tärningar. Vitlöken grovhackas eller skivas.
Bryn grönsakerna i omgångar i olivolja och lägg dem i en stor gryta eller kastrull.
Tillsätt tomaterna och kryddorna.
Låt grytan koka i tio minuter med lock och ytterligare 20 minuter utan lock.
Rör om då och då.
Ta bort lagerbladet och strö basilika över.
Servera till grillat eller stekt kött eller fisk.


Återkommer med resultat då jag gjort den! (blir inte idag men.. snart!) :)
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Malin

Härlig blogg du har! och kul med fler som gillar barnkläder m.m

2009-11-02 | 19:21:01
http://forsmallpeople.blogspot.com
linda

åå ja tackar fö lite recept!! här är det också ny vecka och nya tag!! ush det går tögt men ska också försöka hålla mig till gI så jag blir då bara glad för lite ny inspiration!!

2009-11-02 | 21:13:13
http://nallebrum.blogspot.com
Ebba's mamma (Angelica)

Tack själv :-)



Jo det är bara fint! Händer mycket nu bara men hus och skola, men det är även kul!



Kram,

2009-11-02 | 23:48:20
http://mideco.blogg.se/