Uppdatering om Neo & ögondoktorn

Eftersom de är ett flertal av er som gulligt undrat hur det gick för Neo hos ögondoktorn, så kan jag berätta .. att det daktiskt inte finns så mycket att berätta. Jag blev inte mycket klokare och det blev inte doktorn som undersökte honom heller. Faktiskt.


Det hon sa var att när barn är så små, så "har de ingen näsa". Därför har små barn så runda ögon. Det hon menade var i stort sätt, att när näsan växer så dras skinnet vid ögat (närmast näsan) ut sig.. och blir mer "format".

Eftersom ögat är så runt så kan det bli så att ögonvitan "försvinner" när små barn tittar åt höger resp. vänster och detta kan uppfattas som en skelning eller som ett muskelfel. Men, är alltså ganska vanligt hos så små barn.


Utredningen kommer gå vidare och minst en kontroll till kommer göras, efter sommaren. Då kommer det vara en ögondoktor som är specialicerad på små barns syn som undersöker honom, och han kommer då få "droppar" som gör att pupillen vidgas och blir enorm. Detta för att de ska kunna undersöka pupillen lättare...


Så, så var det med den delen. Självklart vill jag lita på sjöterskan som syftade på att det inte är något fel, samtidigt finns det ju en oro om att det faktiskt kan vara något fel med hans lilla öga.. Hur som helst tänker jag inte låta oron plåga mig i sommar, utan sålänge jag ser att Neo mår bra och inte har ont så kommer det ju vara precis som vanligt :)


Tack, för att ni bryr er, är nyfikna och att för att ni vågar fråga. Ni är bäst!
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Agnieszka

Okej jag är förmodligen blind... men jag ser inte att det är någe annorlunda med neos ögon??? Vad har jag missat?

kramar

2009-06-27 | 16:14:10
http://agnieszka.blogg.se/
Fia

Hej!

Skönt att det gick bra hos doktorn, och att de hller det under uppsikt. Men är det för att ögonen är runda?? Ellenova har olika form på sina ögon om man tittar noggrant, men bvc sa till mig att de flesta barn har det och att det rätar ut sig sen. Kollade gamla foton på mig när jag var liten, och det var samma där....



Försökte kolla igenom massa gamla inlägg för atts e om jag kunde hitta om det "bara" var därför han skulle till ögondoktorn, men hittade inget..... Däremot hittade jag din överraskning till Fredrik för ett tag sedan, men avslöjade du vad ni hittade på? :)



Ha en bra kväll!

Kramar

2009-06-28 | 19:51:45
http://fiansess.blogg.se/