Lunchen är avklarad! :)

Barnen sover sedan en halvtimme tillbaka och jag har precis passat på att laga mig en GI lunch, som jag nu mumsat i mig framför TV:n och Ellen´s Show på 5:an. Lyx på hög nivå, för en 2-barnsmamma, och jag har njutit av min egentid för fulla drag...


I morgon är det ju som sagt första vägdagen efter jul-och nyår. Har unnat mig en hel del, men samtidigt har jag faktiskt avstått en massa också. Så, det är med spänning jag hoppar upp på vågen i morgon :) 
 







Fräste räkor, vitlök och ringar av chilipeppar (chili ökar förbränningen, kanon inför kvällspromenaden!) i lite smör, som jag sedan kryddade med salt och pirripirri peppar. För att göra det fulländat ringdlade jag lite citronsaft över, som en sista "tuch" ! :)

Kokte ett ägg som jag delade i 2 halvor och sen lite havssalt på dessa...


Till den ljuvliga maten kolsyrade jag en flaska vatten (älskar sodastreamen!) som jag sedan hällde upp i ett lyxigt vinglas, prytt med en saftig citronskiva. Snyggt & ger god smak!


Svårare än såhär behöver det inte vara!

* tog max 14 min att göra :P
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Toni

Måste säga att dina bilder är de bästa jag sett, du är väldans duktig på det:)

2009-01-05 | 14:23:34
http://lappalainenonline.blogg.se/
Thessan

Ser jätte fint ut ju :D & angående vilket kort du ska ha på Neo så tycker det första svarta kortet som är först i det inlägget :)

2009-01-05 | 14:24:37
http://tessibonkaan.blogg.se/
gladulle

Man ska inte äta light mejeriproodukter när man kör med LCHF . Det är snarare så att man ska ha grädde i kaffet/teet istället för mjölk och har man mjölk så ska det vara 3% mjölk.



man ska bara äta lite mer proteiner än man gjort tidigare, men fett ska man äta betydligt mer av än man har gjort.



Hittade detta inlägg på en av sidorna:



# Doc skriver:

juli 20, 2008 klockan 12:39



Skillnaden mellan GI och LCHF beror lite på vilken variant av GI man jämför med det kan vara lite olika. Generellt fokuserar GI-metoder mycket på att välja mindre andel snabbsmälta kolhydrater (ex socker, vitt bröd, potatismos) och större andel som tas upp långsammare (grönsaker, fullkorn, bönor etc).



LCHF fokuserar mer på att minska MÄNGDEN kolhydrater, och när den blir väldigt låg är såklart inte längre kvaliteten riktigt lika viktig, även om man tänker på det också.



Det hela kompliceras av att många som kallar sin metod GI även de rekommenderar en minskning av andelen kolhydrater.



För att förenkla det hela är LCHF en lite tuffare (och effektivare, tror jag) variant av GI. Skaldeman har kallat det för GI-Noll. GI-metoder fokuserar ju på att välja mat med lågt GI-värde dvs svårsmälta kolhydrater. Äter man inga kolhydrater alls blir GI-värdet ungefär noll...







Har låst massor , bland annat läste jag någonstans om hur mycket fett man skulle äta per dag och det var hur mycket som helst, men tro inte att jag hittar just den sidan nu :(

Tror jag måste börja skriva ut det som känns som viktigt för efter 5-6 olika hänvisningar fram och tillbaka så är det inte så lätt att hitta igen allt. Måste nämligen erkänna att jag tycker att vissa av sidorna är "lite" röriga.

2009-01-05 | 15:04:08
http://gladafamiljens.blogg.se/
Ida

Guud va duktig du e...Tyvärr så gillar jag inte räkor =( Blir de inte väldigt strakt med chilipeppar??

Puss o kram..Sitter här o tuggar i mig nötter nu som en och en annan ekorre =) hihih

2009-01-05 | 16:02:16
http://idasilverbark.blogg.se/
Ida

Ehh jag har gått upp 2-3kg under jul o nyår o då har jag hållt mig ifrån vissa grejer oxå..Plus att jag spydde under juldan (full) Hade hoppats att spyorna skulle ge resultat haha..Så jag stod på vågen i tors..Så jag kör minskning utifrån i tors..men de kommer nog va + - noll eftersom ja tagit lite smått o gått under helgen! Tänkte jag ska ha typ lördag som en gottigottgott dag..då jag kan få äta en liten påse smågodis eller nåt annat som ja e sugen på..tror du de förstör allt då?? Oj vad långt de bidde =)

pok kassler i ugnen...

2009-01-05 | 16:05:42
http://idasilverbark.blogg.se/
Agnieszka

Ohh det lät ju alldeles smarrigt....

kramar

2009-01-05 | 16:22:39
http://agnieszka.blogg.se/
Therese - Eira min ögonsten

åh vad gott det såg ut! hoppas det smakade lika gott :)



(psst! tävling pågår hos mig..)

2009-01-05 | 20:16:51
http://eiraheidemo.blogg.se/
Carolina

Så gott det ser ut!

2009-01-05 | 21:33:55
http://carolina1979.blogg.se/
Linda

Åh va skoj att följa din viktNEDgång:-)

har med ett par kilon/bilringar som jag vill kämpa bort:-)

2009-01-06 | 23:47:04
http://mammasalsklingar.blogg.se/