GI rivstart!

Precis som jag skrivit så körde jag igång med "rivstarten" i måndags, 2/2, där den genomsnittliga viktnedgången hamnar på 5 kilo, om man följer det till fullo. Jag har aldrig ätit efter just rivstarten innan, eftersom jag ammade Neo och då behövde kolhydrater, men hey.. nu tuffar jag på.... :)


Jag kommer ge 30 dagar av mitt liv, till denna strikta, kolhydrats fattiga maten - som förresten ÄR underbart god! Inte alls så tråkig som jag föreställt mig. Faktiskt!


Socker, vetemjöl, klibbigt ris, flingor, bröd, pasta.. och givetvis läsk, godis, chips & kakor, har högt GI
-  vilket innebär att de snabbt bryts ner i magen, ger stora blodsockersvängningar och sätter igång kroppens produktion av fettbindande hormonet insulin. Inte bra för oss som vill gå ner i vikt alltså.


Tricket är att äta så att blodsockerkurvan hålls på en jämn nivå, det är där maten med lågt GI ger effekt. De bryts ner långsammare, ger längre mättnadskänsla och är skonsammare mot kroppen i största allmänhet.


Under dessa 30 dagarna kommer jag att ställa om min kroppfrån att använda snabba kolhydrater som bränsle, till att istället börja bryta ner kroppens fett och använda det istället! Alltså kommer jag förbränna fett, inte muskler, vilket i sin tur gör att jag behåller min vikt även efter dessa 30 dagarna.


Alltså. Bilringarna, dubbelhakan & ridbyxlåren blir min energikälla. Ganska trevlig tanke va? :)



Maten man äter under rivstarten ska huvudsakligen bestå utav

* Protein- och fettrik mat
Kött, fisk, fågel, ägg, ost, grädde, skaldjur, olja, quorn, toufu, creme fraiche

Lax, kött, majonnäs, ost, grädde, nötter...

Samt en del grönsaker och kryddor.



Alkohol ska man helst avstå från, eftersom fettförbränningen stannar när det finns alkohol i kroppen. Levern, som spelar en centralroll för fettförbränningen, lägger istället allt fokus för att förbränna alkoholen - innan den tar sig an något annat.


Dock är något glas vin ändå tillåten under rivstarsperioden. Tack men Nej, tack... säger jag i alla fall :)




Det var lite grann om Rivstarten. I nästa GI inlägg kommer jag skriva lite om "vad som händer om man fuskar". Mycket intressant och förstår man vad som händer i kroppen, är det betydligt mycket roligare - och intressantare - att äta bra mat!


Nu ska jag äta mellis, en skiva FinnCrisp med en rejäl bit Brieost - yummiiii!! :D



OBS ALLA MATBILDER ÄR MINA EGNA, FRÅGA FÖRST INNAN NI LÅNAR!!

(vilket givetvis är helt okej, med min tillåtelse!)
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Johanna

Hmm, ja då va det ju lite skumt när su säger att du inte kissat mer än vanligt. Aja, bra i alla fall hur det än är :-). Ni får oxå ha en superbra dag och skoj att läsa om din GI-mat. Gillar själv hälsosam mat och hälsa över huvudtaget. Men har tappat stinget på sistone, så kul att läsa här och få lite inspiration! Kram till er allihop!

2009-02-04 | 12:39:11
http://mammamuochlillfis.blogg.se/
Emelie

Hej:)

Fin din sida blivit:)

Är väldigt roligt att vara inne och läsa din blogg:) De gör jag flera gånger om dagen!

Härligt att du kör igång med rivstarten, de har ju jag kört sen den 1 januari och de har resulterat i -6,3 kg helt underbart!!

Så lycka till nu! Ska bli roligt att förlja din vikt resa!

Din frukost ska jag absolut testa:) Lät super god!



Kram

2009-02-04 | 12:42:18
http://emelieidafriberg.blogg.se/
Cissi

Jag äter ju också GI-rivstarten. Indviker i princip alla kolhydrater....Det funkar kanon på mig. Totalt, sen början av januari (dock med en riktig rivstart med Nturdiet i två veckor har jag gått ner 7 kg... 5 av dem med Naturdiet....



Tycker det är ett kanonsätt att äta. dock lagar inte jag efter Girecept, utan "vanlig" mat där jag tar bort kolhydraterna (pastan, potatisen, riset osv). Det funkar det med.

2009-02-04 | 12:53:22
http://cissislife.blogspot.com
Linda

Dottern är tre år, och eftersom att jag själv försöker gå ner i vikt fast med LCHF så tycker jag att det är riktigt skoj att få se matinlägg. Så fortsätt med det du.

2009-02-04 | 13:26:09
http://moaboas.blogg.se/
Mamma Milla

Hej jätte skoj att läsa din blogg , speciellt nu när du börjat med GI, se hur det funkar oxh så du verkar ju ha lite koll. Det ja skulle vilja ha mer av är recept på GI mat =D Om du skulle vilja vara snäll och lägga ut lite ?!



Ha en bra dag.



Neo och Ninni är verklige TOK söta på din header



//Mamma Milla

2009-02-04 | 13:31:44
http://lillamillas.blogg.se/
Emelie

Nej jag förstår att du har fullt upp!!

Blir lätt så när man har barn... har ju dock inga ännu men de kommer säkert:)



Ja du, jag skulle helst vilja gå ner ca 30 kg sammanlag men de känns som en evighet dit! Men som sagt de e en "dröm" vikt! Får väl se var jag hamnar. Man kanske nöjer sig efter 20, vem vet!!

Nu siktar jag på att känna mig bekväm i vår o sommarkläder vilket jag aldrig riktigt varit... och bikini framförallt!!

Kram på dig med vänner!!

Håller med: Bäst e vi:)

2009-02-04 | 13:49:46
http://emelieidafriberg.blogg.se/
Linda

Den metoden kanske jag ska testa när jag fött och slutat amma. Jag har 4 veckors graviditetkvar och har gått upp 16 kg tror jag.



En lustig grej min man heter oxå Fredrik o e lasbilschaffis. hihi



hat bra

2009-02-04 | 14:15:42
http://easytolove.blogg.se/
Camiie - Snart 2-barns mamma

Åhh vad gott :( och jag som inte får. :(

2009-02-05 | 08:15:36
http://camiie.se/wp
Lena

Naturdiet, vad är det?

2011-11-02 | 22:04:37
AlisseKowalsky

-8 Kilo i en månad , detta är mitt resultat efter att ha använt thermacuts fat burner, En dag kom jag över video om dessa piller och beslutade att ge det ett försök , rasults är otroligt , de av er som har problem att gå ner i vikt måste du prova det , jag minns inte URL , men sök på google efter thermacuts fat burner

2013-07-29 | 18:26:09