Magen v 31

Min graviditet - BF Tis 18 nov 2008

Uträkning utgår från dagens datum: Mån 15 sep 2008.
Din graviditet startade Ons 13 feb 2008.
Din menscykel är ca 28 dagar
Du blev gravid ungefär Ons 27 feb 2008 (ägglossningen).
 Du är på dag 216 av 280. (77,1%).
Du är i vecka 31.
Du har gått 30 fulla veckor och 5 fulla dagar (v30+5).
Du är i 7:e kalendermånaden.
Du är i 8:e graviditetsmånaden (lunarmånaden).
Du är i trimester tre.
Beräknat förlossningsdatum Tis 18 nov 2008
Du har 64 dagar kvar till förlossning.


Vecka 31 - 10 sep - 16 sep 2008
Kroppen: Det är vanligt med besvär från ryggen under senare delen av graviditeten. Livmodern är tung och belastningen blir stor på både ben, rygg och bäckenbotten. För att undvika att få trötthetsvärk i ländryggen är det bra att ha en bra hållning och motverka svank. Personer som tidigare haft problem med ryggen löper större risk att drabbas av besvär.
Förutom den naturliga belastning som blir av den ökade tyngden gör graviditeten i sig att ledband, höfter och ryggrad luckras upp genom ett hormon som heter relaxin. Hormonet vidgar bäckenet och underlättar på så sätt förlossningen. Vissa känner stora besvär av foglossning och kan då behöva hjälpmedel i form av t.ex stödbälte. Undvik asymmetriska rörelser som t.ex att gå i trappor och bära tunga saker.

Barnet: Barnets proportioner påminner mer och mer om ett barn som är fött, huvudet är nästan 8 cm i diameter och fötterna knappt 6 cm. Hjärnan växer sig större och börjar få allt djupare veck för att få plats. Barnets hud som tidigare varit skrynklig börjar nu fyllas ut med fett och slätas ut.


Fakta: www.familjeliv.se



Det blev faktiskt en sväng ut bland folk idag ändå. Jag och Ninni tog och cyklade ner till apoteket och köpte hostmedicin. Förra gången hon hade hosta och hon fick hostmedicin så kräktes hon bara upp den igen. Var precis omöjligt att få den att stanna kvar i hennes lilla kropp... Denna gången pratade jag med apoteks-damen som rekomenderade en hostmedicin som hette Quilla Simplex. Så den fick det bli. 5 ml 3 ggr om dagen..


Cyklade hem igen och spenderade en 30 min i trädgården innan det var dags att nanna, enligt Ninni själv. Så, lite mat i magen, hostmedicin (som änsålänge får vara kvar!) och sen bums i säng - nu sover hon som en stock! Skönt..


Ska passa på att äta lite lunch jag med, sen ska jag också lägga mig och vila en stund...

Tack för era söta komentarer, svarar så fort jag bara orkar/hinner.. kram!

Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Evelina

Det är så spännande att läsa om bebisen i magen, det är ju inte så långt kvar nu tycker jag=)

2008-09-15 | 12:06:36
http://evelinalinnea.blogg.se/
Agnieszka

Den hostmedicinen är jättebra, vi har den hemma med!

Hoppas hon blir bättre nu!

Kramar

2008-09-15 | 12:47:04
http://agnieszka.blogg.se/
Fia

Spännande! Inte långt kvar nu då innan h*n kommer till världen:)

2008-09-15 | 12:58:26
http://dagarmedfia.blogg.se/
Cissi

Jag har en "häxbok" hemma och i den står dte att man skall hälla kokande vatten på ett par matskedar linfrön i en kopp och låta det dra i en kvart, tillsätt gärna lite honung och sen försök få ungen att dricka.....det funkar för oss.

Bara ett tips :0)

2008-09-15 | 13:01:58
http://cisan.bloggagratis.se
Nina

Med lite tur föds bebisen samma dag som vi firar 4 år (24.11) ;)

2008-09-15 | 13:30:39
http://niini.blogg.se/
Cissi

Fin fin mage!!

2008-09-15 | 14:21:45
http://cissislife.blogspot.com
Mia

Åhh inte långt kvar nu... man är lite nyfiken vad det blir...hoppas att ninni snart blir kvitt sin hosta...

kram

2008-09-15 | 17:24:11
http://miafians.blogg.se/
Johanna

Hejsan

Såg att du skrivit i min blogg:)

Tack men din blogg var mycket finare. Skulle vilja ha egen design i min men jag kan inget om sånt... :(

Mitt busfrö är 15 månaders snart.

Ditt då?

Tack desamma

2008-09-15 | 17:55:50
http://missyngve.blogg.se/
SagoElin

Ååh! Underbara fina magen! Jag är grymt avis faktiskt. Jag saknar min sannamage massa. Även fast jag då var 300% säker på att det var en liten Nathaniel som låg därinne.. Eller Tarzan som "han" fick heta :) Sanna tjatar faktiskt redan om ett syskon :p Konstigt det där.. Jag som aaaaaldrig mer ville vara gravid. Haha! Och vad mycket fina bilder du tagit.. igen! Vad kostar byrån du köpte till Ninnis rum? Jättefin var den iaf.. Och nu när jag skall måla mitt sovrum vill jag ha in nya möbler med.. Blir iaf himmelsblå väggar.. Men jag fundilerar lite.. prinsess eller nalle puh tema.. ? Åsikter tack :) Och som du frågade i ett tidigare inlägg: NEJ, det är INTE för mycket inredning!! Ge oss mer istället.. Och Ja, vi blir inspirerade.. eller ja, jag blir iaf :) Hoppas Liten skrutt blir frisk fort och att ni får sova inatt.. stackars lilla.. Massa kramar till er och en liten klapp på magen :)

2008-09-15 | 21:53:57
http://sagoelin.blogg.se/