Könsroller? Blått vs Rosa? Prins/Prinsessa?

Fick en komentar av en läsare som reagerade på att jag tyckte det var sött, när dagispersonalen kallade Ninni för "vår lilla prinsessa"... Fick mig en funderare och hoppas verkligen inte att läsaren tar illa upp, för att jag använder hennes komentar fritt här i inlägget... (har inte publicerat komentaren, så ingen kan se VEM det var som skickade den..)

Vill också påpeka att jag absolut inte tog illa upp för att hon tycker som hon gör. Är jättetacksam att hon dessutom lät mig veta hur hon reagerade på mitt tidigare inlägg.. istället för att "bara surfa vidare"...

Väldigt intressant med andra ord och jag fick ju som sagt mig själv en tankeställare..


Hej, jag gillar din blogg jätte mycket, läser den varje dag. Har själv en dotter som är född en månad senare än Ninni=) Å ni verkar var en jätte gullig familj.

Men jag håller inte med om att det var mysigt av dagispersonalen att kalla din (jätte fina) dotter för prinsessa.. ush för pedagoger som skapar stereotypa könsroller genom att ettikera barn redan i så låg ålder. Jag skulle kunna skriva hur mkt som helst om vad läroplanen säger om genus/könsroller och vad som å andra sidan praktiseras på förskolor/skolor....
 "


För mig gör det absolut ingenting att fröken på dagis säger "prinsessa" till Ninni, tvärtom! Hon ÄR ju vår allas lilla prinsessa, i alla fall i mina ögon! OCh det får hon också höra, flera gånger per dag här hemma..

Vad är det för tokigt med det? De/vi kan ju inte gärna kalla henne för prins...? Eller...?


Som ni vet så älskar jag att klä min dotter i rosa & rött, som helt klart anses som "tjejfärger". Självklart ska hon ha en "skrållan - docka" och en dockvagn. Likaså minikök med allt som hör till och Barbie:s med många ombyten...

MEN. Ninni har också leksaks bilar, Bobby Car, blåa & gröna kläder inklusive kepsar. Hon är med pappa och tvättar bilen och klipper gräset med sin "leksaks gräsklippare" - typiska "pojksaker" ... ?


Är nästa barn nu en pojke, kommer jag inhandla blåa och gröna kläder till honom - absolut! Men givetvis kommer han kläs i rött också.. och han kommer vara min lilla Prins i all evighet! 

Självklart kommer han få leka med dockor, med miniköket och med dockvagnen. Klart han ska vara med mamma och baka... lika självklart som han skulle få vara med pappa och skotta snö.. 

Sen, när barnen blir större, är ju frågan vad de själva föredrar. Dockor, bilar, grävmaskiner, leksaksvapen, pärlor, rita.... 


Kontaktade en tjej som skrivit ett intressant inlägg på ett forum, och fick "låna" det här i bloggen;


Genetiskt eller ej - det är inte det som är det viktiga! I diskussionen om huruvida manligt och kvinnligt beteende är medfött (läs genetiskt) eller ett resultat av den miljö och de förebilder det lilla barnet utsätts för under sin uppväxttid, finns många åsikter. Vissa hävdar, genom att visa bilder på hjärnor som utför ett visst jobb, att det är genetiskt betingat hur en hjärna arbetar - en kvinnlig hjärna arbetar på ett visst sätt och en manlig på ett annat.
 
Enligt dessa teorier är manligt och kvinnligt beteende alltså helt genetiskt styrt och att det inte är mycket att göra åt detta faktum.

Andra teorier menar att könsmönster helt avgörs av uppväxtmiljö och förebilder under tidig barndom....

Sen finns det de lite mer diplomatiska, som liksom jag själv, anser att det är en kombination av dessa båda extrema teorier som gör oss till de könsvarelser vi är. Inget i världen kan ju ändra det faktum att vi fysiskt ser olika ut och har olika roller då det gäller reproduktionen. Men det finns inte heller något som säger att miljön inte skulle betyda någonting. Jag skulle nog vilja påstå att det genetiska är basen för våra könsroller och miljö och uppväxt är den överbyggnad som gör rollerna till vad de är - könsroller anpassade till ett specifikt samhälle.

Men egentligen är det väl inte denna diskussionen som är den viktiga diskussionen!

Om vi kan acceptera att könsrollerna är ett resultat av både genetik och miljö, måste vi också acceptera att män och kvinnor är olika, gör saker på olika sätt och fungerar olika i sitt sätt till andra människor. Och då tycker jag att det förefaller vettigt att se det positiva i detta och ta vara på de olikheter som finns.

För vad är det som säger att ett beteende är bättre än ett annat? Nej, i vårt komplexa och ständigt föränderliga samhälle är det viktigt att ta tillvara de resurser som finns och få dem att samverka. Det vet väl alla att en arbetsgrupp bestående av både män och kvinnor fungerar bättre än en enkönad grupp. Och det är just detta - att ta tillvara olikheterna - som vi är och sedan mycket lång tid tillbaka varit dåliga på att utnyttja. Och att det är här diskussionen om våra könsroller skall läggas.

För gör vi det tror jag att det idag finns stora chanser för en ökad jämlikhet - och då menar jag inte att vi skall göra könen lika utan att våra egenskaper skall vara lika mycket värda och tas tillvara i samma utsträckning.

Jag tycker mig se hur den unga generationens kvinnor tar för sig på ett helt annat sätt än vad min generations kvinnor gjorde på 50- och 60-talen. Jag ser på mina egna två flickor som inte har något problem med att hävda sig och sina åsikter inför en större grupp människor som kanske inte alls tycker likadant som dom själva. Det klarade jag inte av då jag var 13 eller 18 år - har knappt lärt mig det än vid 44 års ålder.

Kanske är detta ett resultat av miljö och uppväxt?


Jag har alltid önskat att jag skulle klara av sådana här saker trots att jag är tjej och därför medvetet försökt lära mina flickor att deras åsikter är lika mycket värda som killarnas. I vår familj har vi inte heller gjort någon skillnad på vad slags arbete flickorna och pojken skullat hjälpa till med - även pojkar diskar och flickor hugger ved. Men det är också naturligt att utnyttja de olika förutsättningar barnen har - en fysiskt stark kille är bättre lämpad till att lyfta tunga fodersäckar till hästarna och en mycket relationsinriktad liten tjej klarar förmodligen bättre av en sur granne då hästarna trampat ner deras grönsaksland.

Det gäller att lära sig utnyttja de kreativa olikheterna!

Det gäller att jämställa manliga och kvinnliga egenskaper, såväl i arbetslivet som hemma! Det gäller att plocka fram de egenskaper hos våra barn som får dem att klara av ett jämlikt liv!

Och sen spelar det egentligen ingen roll vad som är genetiskt eller ett resultat av miljö och påverkan under uppväxten!





Väldigt bra inlägg enligt mig. Men vad tycker DU ? *nyfiken*
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Jonna

Jag har förvisso inte läst någon läroplan men kan inte heller riktigt förstå varför prinsessa skulle vara fel att säga.. Håller med dej precis i det du skrev. Här hemma finns det ju både "kill" och "tjej" grejer. Ibland har Theo tagit med sej dockvagnen ut och då får han ju såklart göra det. Jag tror att om man "förbjuder" saker och inte låter dm testa, så kommer ju den nyfikenheten ändå förr eller senare. Theo hjälper ju mej att baka och laga mat, och han hjälper alltid till att städa sitt rum. Micke städar, diskar, tvättar och lagar mat precis som jag, så jag hoppas att allt sånt bidrar till att våra barn kommer att bli jämnställda! Nu kom jag att tänka på en sak som Thilda sa igår när hon var här "Jag kan inte göra det för jag e ju tjej". Det är ju säkert något hon fått för sej ifrån dagis.. så ska det ju inte få vara! Då måste man ju uppmuntra! Ja, nu blev det långt och säkert rörigt hehe. Ha en trevlig helg! =)

2008-09-05 | 21:33:32
http://jonnaa.blogg.se/
ME&MY

ytterst intressant inlägg.



När junie föddes -02 var jag extrem i många avseenden. Hon fick inte ha rosa kläder.

köpte någon en docka så köpte jag en bil, ville jämna ut och låta naturen visa...



det resulterade i ( till allas stora förtjusning)

att hon valde allt i denna värld som kan tänkas vara tjejigt.

kläder,dockor,barbie,bratz,klackskor,leksmink, glitterboa och paljetter.

Hon drogs till det som en magnet och jag kunde inte annat än att gilla läget..jag gav upp mitt genustänk till viss del och insåg fakta.



men visst är det oerhört viktigt att utbildade pedagoger agerar professionellt och styr upp jämställdhet på lika villkor i förskola och skola!

2008-09-05 | 21:55:13
http://desbarrar.blogg.se/
Tessan

tycker det inte är nåt fel i att klä sin dotter i rosa kläder eller sin son i blåa. Man ska få ha de kläderna man vill på sina barn. Loke har haft rött på sig, vilket jag tycker passar till båda könen, men skulle aldrig t.ex sätta på Loke en röd klänning.Erica är och kommer alltid att vara min prinsessa och Loke min lille prins =) kraam

2008-09-05 | 22:28:17
http://metrobloggen.se/cutiepie
mia

Oj, oj oj vilken grej det blev att mitt inlägg. Men jag brinner för läroplanen för förskola och skola! hihi.. Jag vill bara tillägga att det stämmer helt och hållet vad tjejen från forumet skrev ovan att flickor och pojkar är olika. Men tillägg då biologiskt. Jag ser inte alls till de biologiska skillnaderna utan att vi idag är/ska vara jämlika ur ett samhällsperspektiv. Men vilka är dominerande på chefsposterna (män) vilka har dominerande högre löner(män..) O vad har dagis med detta å göra? Jo uppfostrar vi våra flickor till prinsessor (Ska vara vackra med långt hår... å vara passiva) Så reproduceras samhället gång på gång utan att ändras. För undersökningar visar att flickor i klassrummet är passivare än pojkarna och pratar mycket mindre i diskussioner än pojkar(våra aktiva och stridslystna prinsar..)

I Lpo 94 o förskolans läroplan 98 står det klart o tydligt att vi ska motverka stereotypa könsroller, så låt barn utvecklas fritt o pröva alla könsroller för att hitta sin identitiet// bland dockor, bilar prinsar o prinsessor.... Utan vuxnas värderingar. Jag har ju också en prinsessa hemma, men ibland är hon en prins/polis/etc/

Får jag poängtera att mina inlägg inte har med er familj o göra o hur ni gör- för hemma hos oss dominerar dockor o dockvagnar.. För det är lättare sagt än gjort=)=)

Nä nog om detta... Genus är ju ett ganska uttjatat ämne..

Kram på er!

//från en trogen läsare av din fina blogg=)

2008-09-06 | 07:20:28
GUINEVERE

Personligen så anser jag att man får säga som man vill. Enligt min yrkeskår (en hög av blivande lärare) är det mer kränkande för en flicka att bli kallad prinsessa än för en pojke att bli kallad prins. Don´t ask me why :P Men det där en så krååånglig fråga. Undrar hur jag kommer bemötas av barnens föräldrar den dagen jag börjar jobba...

Bra skrivet, Lina :D

2008-09-06 | 11:57:13
http://bloggingbyguinevere.blogg.se/
sarah

Hej babe . Hur är det med er idag ? . Jag mår bra nu iallafall ^^ hehe .

Angående den kommentaren du fick angående könsroller/genus på dagis så instämmer jag med henne frågade daniel också och han sa att så är det som hon skriver *han läser ju med sånt ^^ . hihi . Ajja . Skulle bara ha en liten åsikt iallafall :D . Vilken dag känner du att du har tid o ses i veckan? Puss o Kram

2008-09-06 | 14:31:56
http://sarahsglitter.blogg.se/
Susan

Jag har ju en pojke och en flicka. Eliott har jag alltid klätt i killfärger och även rött som anses vara tjejfärg. Men att klä honom i tex en snygg ljusrosa t.shirt kan jag göra det med. Inget fel i det. Leksakerna som har köpts har varit killgrejer men han leker även med dockor och vagnar på dagis. Helt ok och jag kallar honom min prins.



Stella är då min lilla flicka och jag vill klä henne i tjejfärger men hon kan även ha killfärger, hon är min prinsessa och hon kommer till att få babrbie och övriga tjejsaker. Dom sakerna hon har nu som är flickiga struntar hon i...hon vill leka med alla Eliotts killsaker och det får hon självklart.

2008-09-06 | 19:19:22
http://eliottsmamma.blogg.se/
Pia

Hej, vilket bra och intressant inlägg! Alltså jag skulle inte alls ta illa upp om dagispersonalen kallade min son för prins eller min dotter för prinsessa. Jag kallar ofta min dotter för prinsessa.



varför ska vi försöka göra våra barn till robotar, där alla är lika. Där man snart inte kan se skillnad på vad som är typiskt flickigt o typiskt pojkigt. Är det meningen att alla ska vara likadana?? vart kommer det isf att sluta? Att även män ska kunna bli gravida?



Nä, jag är lite less på allt tjat från diverse pedagoger som anser att man inte ska låta flickor ha rosa klänningar osv. Vad spelar det för roll? Måste man inte nånstans inse att en flicka är en flicka o en pojke är en pojke. Vår lille son har aldrig blivit instyrd i nåt särskilt "fack" där vi endast gett honom bilar, pratat i tonen " oj vad du är stor o stark" osv.. men ändå är han fullständigt galen i bilar, motorer, allt som har hjul. Han spelar boll med det mesta, o är verkligen så pojkigt. O när jag jämför med min dotter så har hon varit precis tvärtom. Och jag lovar - jag har aldrig varit en sån mamma som bara köper rosa, glitter o glamour till min dotter. Jag har alltig haft en mittimellan stil... lite mer rockiga kläder, jeans neutrala färger osv, men ändå så har hon haft perioder då allt bara handlat om barbie, rosa, glitter, stjärnor... ja allt som är så typiskt tjejigt!!



Jag är helt övertygad om att väldigt mycket är genetiskt, att killar o tjejer i grund å botten dras till olika saker. Sen kan man ju självklart som förälder påverka men jag tror bara till en viss del...



Men debatten är väldigt intressant!! Och det finns många olika åsikter om detta ämne, så kul att du tog upp det i bloggen!!



Ha det bra!! Kramar Pia

2008-09-06 | 22:22:42
http://piiiiz.blogg.se/