Natten har varit lååång... zzZZzZ

Vet inte hur dagen kommer se ut idag.. Natten har varit katastrof och jag skojar inte om jag bara sovit 2 timmar - som mest!

Båda barnen är förkylda och hostar/snorar om vartannat.. Lilleman kom inte alls till ro igår kväll, och de fåtal gångerna han gjorde det höll det bara några minuter - innan han vaknade upp med ett gallskrik som även väckte syrran. Vet inte om det är magknip ihop med att han fått svårare att andas pga snoret i näsan, som gör det... eller vad det kan bero på.. Fruktansvärt jobbigt när de är sådär otröstliga! 

Så, idag är jag slut. Verkligen slut. Ögonen svider och kroppen är slö. Bad Fredrik att vara ledig idag för att hjälpa till, eller åtminstone komma hem lite tidigare, fast utan resultat. Så, nu är jag ensam hemma med barnen fram till 18.oo ikväll. Lär bli tufft! 


Just nu ligger Neo någorlunda still på min mage och Ninni sitter i soffan och kollar på barnprogram. Så lär väl dagen se ut i sin helhet antar jag.. 


Nån som har bra tips på hur man bäst kan hjälpa Neo, som är så liten, med hans förkylning? I natt gjorde vi en egen lösning som "höjde upp" ena sidan på sängen.. har hört att det kan göra det lättare att andras då...

Har en slags "näsfrida" som jag rensar hans nos med, men det fylls ju på snabbt efteråt och Neo gillar det inte alls! (förstås) utan klöks nästan varje gång jag "suger ut" snoret... stackarn...


Har nezeril (stavas?) hemma i form av nässpray, som var från 7 månader. Sen har jag även några lösa Nezeril i "droppförpackningar"... frågan är bara om det är samma "åldesgräns" på dom..? Nån som vet?

Får väl bli en sväng till apoteket sen antar jag. Är det inte så att det ändå är ganska bra att gå ut, trots att barnen är förkylda? Frisk luft gör väl bara gott... ?!


LÄNGTAR tills klockan blir lunchtid, så jag kan natta Ninni och själv kan försöka få mig en liten tupplur.. 


Jaja, nu vet ni läget. Har ni några bra förkylnings-tips så pliis - dela med er!  
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Ida & Bellan

usch vd jobbigt. är också hemma idag men en snorfia. vi har just varit ute och lekt och gosat med kaninen. frisk luft mår de bara bra om, bara man klär på dom ordentligt. krya på er. kram kram

2008-11-17 | 09:37:26
Anonym

Ninni är ju så stor att hon kan dricka te. Jag brukar ge min dotter på 2 år ingefärste på färsk ingefära när hon är förkyld. Det hjälper och hostan blir mkt lindrigare oxå. Hon har fåt ingefärste sen hon var 1 1/2 år. Det stärker imunförsvaret. Lycka till!!! Kram

2008-11-17 | 10:09:35
Millia

Vi använde nezeril till våran dotter när hon var ca 3-4 månader (alltså i droppförpackningar) så jag tror inte att det ska vara någon fara :)

2008-11-17 | 10:11:50
http://millias.blogg.se/
Fia



Usch era stackare! Vi var ju med förkylda och Ellenova var tom förkyld när hon kom ut från magen :). Har gett renässans näsdroppar för spädbarn. Små pipetter. vet dock inte hur ofta man får ge. Annars kan du göra eket koksalt. 1 liter vatten och 1 tsk salt som du kokar upp och låter svalna. Det kan du droppa i hans näsa hur mkt du vill, eller han behöver.

Om du har pipetter hemma frånde andra näsdropparna kan du tömma en sådan och använda :).



Hoppas de blir friska snart!!

Kram på er

2008-11-17 | 10:23:13
http://fiansess.blogg.se/
Agnieszka

Vi sitter i samma båt... fast jag har ett barn hemma och det andra i magen.

Nezerildropparna som är som pipetter borde Neo kunna använda... brukar stå på förpackningen vilken ålder dem är från, dem finns ju i 2 färger, blå och grön, den ena är från 0-7 månader och den andra från 7 månader till 2 år.

Kolla på FASS så kan du säkert hitta rätt där.

vi har oxå haft en helvetesnatt här hemma, Nova hostade så mkt så hon kräktes... inte kul alls.... och så sov hon i ca 2-3 timmar åt gången, och sen var vaken och jätteledsen, och så har hon ögoninflammation i samband med förkylningen....=(

kramar

2008-11-17 | 10:25:39
http://agnieszka.blogg.se/
Emma

Stackars barnen små.

Finns renässans näsdroppar på apoteket. Koksaltlösning sen grå ju nezeril näsdroppar med jättebra. Det är från ca 1 månad har jag för mig.

Näsfridan tyckte inte Trinity heller om i början men dom vänjer sig plus att det är för deras bästa och få ut skiten från lilla näsan.



Har själv en skrikig dotter här hemma. Fast hon har ont i munnen efter en operation i onsdags.



Dom får krya på sig dina små. Hoppas dom blir bättre snart.



Kram Emma och Trinity.

2008-11-17 | 10:44:12
http://theloveoftrinity.blogg.se/
gladulle

När mina barn var jätte små och förkyld fick jag veta att jag skulle droppa lite bröst mjölk i näsan på dom (låter jätte konstigt men det fungerar faktiskt) Bröstmjölken är nämligen avsvällande.



Sen är det högt under huvudändan som gäller. Jag körde ofta så att jag hade dom i bärselen på magen när det var som jobbigast och när dom väl somnande så halv lade jag mig i soffan så dom kunde sova vidare på mig men med högt under huvudet.



Kram och krya på er



Ulrika

2008-11-17 | 13:47:51
http://gladafamiljens.blogg.se/
Jonna

Du har ju redan fått massa bra tips här så hoppas de blir bättre i natt! Tänk på att ha svalt i sovrummen också, det har jag fått som tips av läkare. Och sen ska man inte använda nezeril för mycket eftersom det kan va "dåligt" för slemhinnorna i näsan eller hur det nu va. Jag brukad varva. Typ nezeril innan Theo skulle sova, annars koksalt när han va vaken!



Kram på er, hoppas du får sova i natt!

2008-11-17 | 19:22:33
http://jonnaa.blogg.se/
Therese

Inte roligt när de små är sjuka. När Måns är förkyld brukar jag bla ge han alvedon till natten även om han inte har feber. Är man förkyld och hostar så har man ju oftast ont i kroppen, ryggen(av hostan)så det gör att han sover bättre. Sen har jag hört att mörkchoklad(minst 70%)ska vara hostdämpande så det brukar han få=). Varm saft är en klassiker också! Fick jag jämt av mamma när jag var liten=) Hoppas ni alla får sova bättre inatt. Sköt om dig!

2008-11-17 | 20:49:04
http://aromboden.blogg.se/