Idag bjöds det på fisk! :)

När vi var och handlade igår så uppstog det dagliga dilemmat
- "vaaaaad ska vi ha för mat idag då ? " 
Tror säkert många känner igen sig, huh?


Men i alla fall, kom helt otippat hem med en påse frysta fiskfileer! Vi som aldrig brukar ha fisk ... Men med en dubbelpanering, lite potäääter och remouladsås senare var magen - och smaklökarna - belåtna.

I vanlig ordning rynkade Ninni bara på näsan, åt lite av paneringen men fnös åt resten. Denna trollunge! Hon är knappt aldrig "riktig" mat längre..

Vet inte vad man ska göra?
 

Smörgås, yoghurt, välling, skorpa och kokt korv slinker ner i all sin hast, men inte mycket utöver det. På BVC säger dom bara att det är att "hålla ut".. Låta henne äta av det hon äter och inte göra så stor grej av det.. 

Men för mig ÄR det en stor grej. Eller ja, det börjar bli det.. Faktiskt. Hon kan ju inte leva på smörgås!
På dagis påpekar dom också hennes snällt sagt milda aptit vid middagen - medan hon kastar sig över melliset..  

Fler som haft "matvägrande" barn? Hur gör/gjorde ni?

Antar att det bara är att hålla ut, och hoppas på att hon "växer från det".. och börjar äta normalt igen...  
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Fia

Mmm, den där fiskrätten såg mkt god ut.

Jo, barn kan ju bara sådär ibland:( Själv har man inga barn med har ju jobbat med dem på dagis så, man ser ju.

Finns nog mkt som man som liten avskyr som man sen tokälskar:D



Hoppas ni haft en bra dag!

2008-07-15 | 16:57:56
http://dagarmedfia.blogg.se/
Pej

Guuu va gott det såg ut med fisk. Vi äter aldrig fisk här hemma för O tycker inte om det. Men jag ska nog tvinga i honom det nån dag. Haha!

2008-07-15 | 17:11:20
http://fruwee.blogg.se/
Linda och Prinsessan

Vet en som har samma problem, ge henne det ni äter till slut så lär hon sig att hon ska äta det. Inget barn svälter sig själv vännen.

2008-07-15 | 17:34:49
http://babymyz.blogg.se/
Mina-jakthundar

Nu är det längesedan jag var småbarnsmor. Men jag är av den skolan att jag inte tror vare sig ett barn eller en hund svälter ihjäl. Det viktiga är att barnet/hunden får i sig vätska.



Min dotter är idag 21 år. Hon har alltid varit kräsen med mat. Jag lät henne äta då hon hon var hungrig. För henne har alltid ett sent kvällsmål varit viktigt. Nu har hon börjat äta frukost. Hon är en ridtjej och har alltid haft bra med muskler och fin kondition.



Ja det jag vill säga är väll att sluta oroa dig. Det kommer att gå bra. /Lena

2008-07-15 | 17:51:16
Agnieszka

Nova är oxå ganska dålig på att äta mat. Ibland äter hon jättebra, men oftast så funkar inget för henne... lite jobbigt ibland men det är väl bara vänta av det!

kramar

2008-07-15 | 18:04:09
http://agnieszka.blogg.se/
Annika

Hej Gumman! Hos er är d full rulle ser jag :-) Vår lilla Emma är oxå väääldigt petig i maten. Skulle helst leva på glass och välling!! Men på dagis äter hon som en liten häst.. Vet inte vad d beror på. Men hon växer ju som hon ska iaf. Kram kram

2008-07-15 | 18:15:55
http://www.mammaanka.blogspot.com
tessan

åh va gott med fisk, var länge sen vi hade det, måste nog köpa det snart =)

Sussie

tack för att du gillar min blogg! Din är också fin, och vilken sötis du har! =)

2008-07-15 | 19:56:30
http://bloggermum.blogg.se/
martina

Usch så dålig på att läsa och skriva...men kul när jag väl hinner titta in...



Jag är lite kluven i detta då jag själv jobbar/jobbade i förskolan...Men jag tror det är bra att låta henna smaka på maten iaf lägga lite på hennes tallrik så att hon vänjer sig...Vi hade en fyra, snart fem, på jobbet som aldrig äter något annat än potatis ris el pasta...hon vägrar smaka eller ens ha nått annat på tallriken...hennes föräldrar låter henne hållas o tycker vi ska göra det samma..men det blir såå fel för de andra barnen. Vi proppsar på att man ska smaka på maten att man ska äta en tallrik soppa innan man får smörgås osv...men för henne gäller inte de reglerna. hur motiverar man det för de andra. Men jag tror inte på att tvinga henne då blir det en stor grej för henne oxå, jag tror det är nått hon kommer över.. ha "tittmat" (lägg mat på tallriken) om hon inte vill smaka för tillslut åker det nog ner av bara farten, viktigt är nog att inte erbjuda annat medans ni äter middag.

Det här blev långt o luddigt känner jag...hoppas du hänger med ändå :P



GodNatt!!

2008-07-16 | 22:23:29
http://lakriz.blogg.se/