Förberedelser inför syskon

Har börjat planera en del inför förlossningen och hur livet kommer bli som 2-barns mamma. En del som jag tycker är lite klurig, är hur vi på bästa sätt förbereder Ninni - för kommande syskon?

Hon är för liten för att förstå "att det ligger en bebis i mammas mage", fast vi brukar ändå tala om det ett par gånger i veckan.. allra helst när hon vill sitta i mitt knä och "banka" på magen..

Böcker är nog en bra idè. Måste maka mig in till stan och se om jag inte kan hitta några bra böcker om just syskon, som lämpar sig för 2-åringar. Bra, lättförstådda bilder är ett måste!


Pratade lite med Ida i helgen och hon nämne nåt klokt som att köpa lite "dock-saker", så att Ninni kan "göra likadant med sin bebis, som mamma gör med sin". Bada, mata osv.. Hittade en docka, efter att ha sökt lite snabbt på nätet:

Typ en sån? Den får ju inte vara för stor och klumpig, och denna tycker jag ser lagom ut. Haklapp, potta, blöja, tallrik, bestick, vällingflaska och pipmugg. Allt för 249 :- Överkomligt pris...


Ni som har fler än ett barn, hur har ni gjort?



3 månader kvar nu. Shit vad tiden går fort!

Vi har ju som sagt börjat vänja Ninni av vid spjälsängen, och det fungerar kanonbra! SÅ SKÖNT! Förhoppningsvis ser hon inte spjälsängen som "sin", då syskonet tar över den..

ikväll är det Fredrik som bär in den till vårt sovrum (den står fortfarande i Ninnis rum nämligen) och så ska vi se om vi kan hitta den där ultimata platsen att ställa den på. Inte för nära, inte för långt bort..

Alla papper till försäkringskassan är äntligen inskickade (skickade de sista idag) och nu är det bara att vänta på svar.. Förhoppningsvis går det ganska fort. Är alltså ang HP det gäller..

Tvillingvagnen är fixad och står bara på affären och väntar på att hämtas ut. Men det får dröja ett tag till minsann...

Så, egentligen är det inga stora saker kvar som det ska fixas med. Otroligt Skönt!
Tack för att du tar dig tid
att kommentera mitt inlägg :)


Ceestar

Jag minns när jag väntade mitt andra barn. Jag var rädd att jag inte skulle älska bägge lika mycket. Första barnet är alltid speciell men kommande syskon är inte så lätt att hantera med. När min son föddes var allt bortblåst. Kärlek till dom bägge är lika mycket! Jag älskar dom så mycket bägge, det finns inte en procent mer än andre eller mindre. Sedan dess har jag alltid handlat födelsedagpresenter eller julklappar eller diverse saker lika mycket värde och lika många presenter dom får av mig, lika mycket kostnad. Jag är barnsligt men det blev så här. :) Ni kommer att hantera bra och självklart att tankar finns där. Jag tänkte mycket på när jag väntade andra barn. Mitt första barn, min dotter som jag hade tagit hand om på de första tre åren innan sonens ankomst. Det känns märkligt men det gick över! Kram!

2008-08-19 | 15:53:44
http://ceestar.blogg.se/
Fia svarar

Hehe visst är han. O i oktober får ev vi hem en liten kattunge till. :) Jeppes föräldrars katt ska ha bebisar:)



Jaha oki så pass. ja det blir ju billigt o bra för han då:)



Mysigt med småsyskon till Ninni.:) Lagom sådär innan jul:D

2008-08-19 | 15:53:58
http://dagarmedfia.blogg.se/
Agnieszka

Nova har den dockan och hon gör allt med den!

När vi frågar Nova vad mamma har i magen så säger hon bääsen... så hon förstår nog att hon ska få en liten bebis!!

kramar

2008-08-19 | 18:50:11
http://agnieszka.blogg.se/
Cissi

Låter som om ni har det hela under kontroll. Vi pratade med Liam mycket under tiden jag var gravid. Om den lilla bebisen i mammas mage. Han var ju drygt 2 ½ år när Alvin kom. Det gick riktigt bra. Och går fortfarande bra. Ingen avundsjuka eller tillbaka till bebisstadiet som man har hört om. Och då förberedde vi inte Liam så ambitiöst. Tror allt löser sig efter hand. Ingen idé att håsa upp. Det som jag var orolig var, hur vårt liv skulle förändras som en familj med ett till barn att ta hänsyn till. Det är enorm omställning från ett till två barn!! Men underbar också förstås.

2008-08-19 | 19:41:43
http://cissislife.blogspot.com
Jeanette

Hej!! Såg bilden på dockan som du tittat på,den är kanon!! Jag har själv en dotter på två år som leker mkt med den... Hon har inget syskon men en kusin på 1 år och hon har bytt blöja o matat dockan mkt o visat vad hon kan:)allt för att få hjälpa moster lite!!!:)

2008-08-19 | 22:10:48
Anna

Hej och tack detsamma får jag säga.. Fin liten blogg och ännu finare liten flicka! =)

Vårat tillskott är beräknat den 4:e februari så vi har en bit kvar.. Ser att ni är betydligt närmare mål! :P



Kram

2008-08-19 | 23:08:47
http://moranna.blogg.se/
Pia

Vagnen har vi fixat, en röd babytravel tvilling/syskon, tror de heter duo de lux eller nåt sånt... med liggdel till. " skötbord införskaffade... men jag har inte ens tanken på en egen docka till syskonet, kanske egentligen inte vore så dumt till grabba heller, ifall han är väldigt svartsjuk... då kan han ju ha en egen bebis att hålla på med.. eller?? hm o det där med böckerna, hojta till om du hittar nåt!!



Ha en bra dag! kram

2008-08-20 | 08:19:44
http://piiiiz.blogg.se/
catrin

Sådant dockset har Thilda, hon tycker om det jättemycket, ger bebben mat och byter bjölja o så, rekomenderar det!:D

Skulle vi träffas i veckan eller ska vi hoppa de?

2008-08-20 | 09:34:50
http://thildafisen.blogg.se/
Susan

Eliott var bara 16 månader då Stella kom men man har visat bebisar och försökt berätta att mamma har en bebis i magen.



När Stella kom så fick Eliott hjälpa till med sin lillasyster och vara med mycket. Tex att hämta en blöja till henne så.När jag ammade Stella så satt han brevid och vi läste en bok eller pratade under tiden.

Viktigt att inte "glömma bort" stora syskonet.

Det kommer till att gå jättebra som 2 barns mor=)

2008-08-20 | 15:34:17
http://eliottsmamma.blogg.se/
Evelina

Du skulle ju kuna köpa böckerna om "Emma och Lillebror" (av Gunilla Wolde) och läsa lite för henne.Dom kostar inte så mycket, typ 45 på bokus.com

2008-08-23 | 00:49:17
http://evelinalinnea.blogg.se/